Filmová architektura

 

Milí studenti,

Muzeum moderního umění v New Yorku někdy obrací svou pozornost k oblastem uměleckých aktivit, které bychom sotva čekali. Letos na podzim připravilo filmové oddělení tohoto muzea retrospektivní výstavu k 70. narozeninám italského filmového architekta Dante Ferrettiho. Práce filmového architekta je obvykle schována za závojem anonymity. Tu „smetanu“ filmové fámy sklidí hvězdy filmového plátna a režisér. Obvykle jen zasvěcení však vědí, že úspěch filmu velmi závisí na prostředí, ve kterém se příběh odehrává a způsobu, jakým jsou komponovány obrazy děje a také jejich sled. Protože můj starší bratr je kameraman, který natočil 43 celovečerních filmů /zejména tzv. nové vlny české kinematografie 60-tých let/ , často jsem o zásadním významu spolupráce architekta ve filmovém umění slyšel. I česká kinematografie měla totiž řadu velmi kompetentních filmových architektů, jejichž jména již upadla v zapomenutí anebo zůstávala v pozadí.  Prvním z nich byl Vilém Rittershain /1889-1963/, který si již v době studia na pražské technice 1907-1913 přivydělával menšími hereckými rolemi a tím proniknul do filmového prostředí. V první polovině dvacátých let absolvoval stáž ve Spojených státech a své zkušenosti pak zúročil - ještě v době němého filmu - spoluprací s režisérem Gustavem Machatým např. na filmu Kreutzerova sonáta /1926/ , nebo s Martinem Fričem /Páter Vojtěch/. Již od roku 1910 se přátelil s architektem Maxem Urbanem, autorem urbanistického konceptu Barrandova a staveb barrandovských ateliérů, na jejichž projektu se podílel. Uplatnil se i v  éře zvukového filmu od roku 1932 např. se spisovatelem Vladislavem Vančurou na filmu Před maturitou /ve spolupráci s Bedřichem Feuersteinem/, ale také s dalšími věhlasnými režiséry Jindřichem Honzlem na filmech Voskovce a Wericha Peníze nebo život a Pudr a benzín, nebo Martinem Fričem /Anton Střelec ostrostřelec/.  Podílel se také na dokončení realizace vily Miloše Havla na Barrandově, když autor návrhu architekt  Vladimír Grégr byl v roce 1940 zatčen a později popraven nacisty. Rittershain vychoval další generaci filmových architektů v osobách Karla Škvora /architekta Vávrovy husitské trilogie/ nebo Jana Zázvorky, bratra slavnější herečky Stelly Zázvorkové a autora scén desítek filmů válečné a poválečné éry Otakara Vávry, Jana Krejčíka, Karla Kachyni a dalších. Výborní filmoví architekti se objevili i v další generaci, spojené již s novou vlnou české kinematografie od 60-tých let jako Jan Oliva, Jiří Hlupý, Zbyněk Hloch, Vladimír Labský nebo Jindřich Goetz, který navrhl a postavil vilu kameramana Miroslava Ondříčka v Praze-Radlicích a působí nyní jako rektor Ondříčkovy filmové akademie v Písku……Co může znamenat architektura pro film, skvěle ilustruje slavný snímek francouzského režiséra Alaina Resnaise Loni v Marienbadu /L´anée derniere a Marienbad/, natočený na druhé straně železné opony v mnichovských zámcích Nymphenburg, Amalienburg a Schleissheim, kde prostředí umně komponovaných staveb a zahrad vytváří kulisu fantastického surrealistického příběhu…Film byl oceněn na benátském festivalu v roce 1961 zlatým lvem a ovlivnil nejen francouzskou novou vlnu, ale i Bergmana, Felliniho a mnoho dalších.

Italský filmový architekt Dante Ferretti je skutečným světovým gigantem v této specifické disciplíně architektonické profese. Objevil ho Federico Fellini, pro něhož navrhoval prostředí 5 filmů /např.Město žen/. Oblíbili si ho záhy i další italští režiséři Pier Paolo Pasolini /Medea, Salo nebo 120 dní Sodomy/ a Franco Zeffirelli /Hamlet/, než proniknul do filmových sfér Velké Británie a Spojených států. Tam se nejvíce sblížil s Martinem Scorsesem, newyorským režisérem se sicilskými kořeny, s nímž natočil sedm z jeho osmi posledních filmů. Výstavu Dante Ferretiho, která je instalována v suterénu MOMA v předsálí kina a ve třech následujících etážích muzea, doprovází festival 22 filmů z více než šedesáti, které natočil. Byl vyznamenán třikrát cenou Americké filmové akademie i Britské královské akademie filmového a televizního umění.  Počátku festivalu v MOMA se Dante  Ferretti osobně zúčastnil. Newyorskému publiku ho představila americká režisérka Julia Taymor., s níž v roce 1999 natočil výpravný film Titus. Julia Taymor si vzpomněla právě na toto natáčení, když se americká produkce rozhodla pracovat v Římě, Chorvatsku a Sýrii /ve městě Aleppo, jeho historické centrum a památky utrpěly v posledních měsících tolik škod/. Připomněla, jak ji Dante Ferretti ukázal v Římě nečekaná prostředí, která vytvořila kulisu antickému dramatu. Podobně i v Aleppu a v Chorvatsku, když Ferretti prokázal jak znalost historie architektury, výtvarného i dekorativního umění, tak i svůj neobyčejný cit pro monumentalitu, ale také intimitu, požadovanou pro určité scény filmu. Režisérka a architekt se nebáli užívat i určité nadsázky – na příklad antickým Římem v jejich filmu jezdí anticky odění muži v moderních obrněných vozech z druhé světové války…. Část filmu na antické téma  je situována do areálu EUR ze čtyřicátých let s architekturou Mussoliniho éry. Poté krátce promluvil i sám Dante Ferretti, skromně a nenápadně vyhlížející muž menší postavy s neuvěřitelným postřehem pro atmosféru a prostředí, jaké film potřebuje. Jak píše světová kritika, Ferrettiho dílo, které přišlo do doby transferu mezi realistickým a virtuálním pojetím filmu na počátku digitální filmové  éry  a které obsahuje i řadu scénografických návrhů pro opery na světových scénách, dokáže stimulovat imaginaci režisérů a vygradovat potřebnou atmosféru historických i současných výpravných scén.

Vedle toho Dante Ferretti navrhl a uskutečnil před rokem přímo na Manhattanu  i  interiér jednoho italského restaurantu – Salumeria Rosi Parmacotto na Madison Avenue mezi 72. a 73.ulicí. Zvědavost mi nedala a tak jsem se tam včera vypravil. Realita mne nezklamala. Architekt Ferretti tu vytvořil originální prostředí v červeném sametovém tónu, inspirované antickým Římem s kopiemi antických skulptur a nástěnnými malbami z Pompei, které doplňují bílá kožená křesla a stoly moderního designu. Atmosféra ovšem zcela zřetelně napovídá, že jde o dílo filmového, i když kultivovaného architekta.

V těchto dnech se i newyorské ulice znenáhla proměňují a vyzdobeny maskami se připravují na Halloween Night. Jednu ukázku této rychle se šířící výzdoby ze sousedství slovenské mise /která ovšem ještě vyzdobena nebyla…/ na 67. ulici  poblíž 5. avenue Vám posílám jako inspiraci do Brna na vaši Halloween Night v moravské metropoli….

Good luck!

Vladimír Šlapeta

 

 

vstupní panel výstavy Dante Ferrettiv v Muzeu moderního umění NY.JPG

Vstupní panel výstavy Dante Ferrettiv Muzeu moderního umění v New Yorku

 

 

interiér Salumeria Rosi Parmacotto,Madison Avenue.JPG

Interiér Salumeria Rosi Parmacotto, Madison Avenue

 

 

Interiér restaurace Salumeria Rosi Parmacotto, Madison Avenue.JPG

Interiér Salumeria Rosi Parmacotto, Madison Avenue

 

 

Výzdoba na Halloween Night na 67.ulici East Side.JPG

Výzdoba na Halloween Night na 67.ulici East Side