URBANISTICKÁ STUDIE AREÁLU KRAS                                                                                                                                                                            

- vypracovala: BC.LEA HAWERLANDOVÁ

- vedoucí práce: ING.ARCH.LUBOŠ FRANTIŠÁK, PH.D.



























































































































































PREZENTACE

Cílem diplomové práce bylo řešení lokality Starého Brna.

Za jeden z nejzásadnějších problémů dané lokality považuji dopravní uzel Mendlovo náměstí. Snažila jsem se,proto vyřešit tento problém s přihlédnutím k nejsnazší možné realizovatelnosti a upravit stávající dopravu tak, aby umožnila plynulý průjezd Mendlovým náměstím, prioritou pro mě i přesto zůstal bezpečný pohyb a pobyt chodců v daném území.

Dopravu na náměstí jsem řešila tak, že linky MHD projíždí lokalitou ve směru S-J tak,aby nemusely náměstí objíždět.

Ve středu náměstí jsou nástupní ostrůvky kryté textilní membránou.Prostor nástupišť a celého náměstí je doplněn o lavičky, stromy a městský mobiliář .

V severní části náměstí je umístěn vodní prvek,který odkazuje nejen na Svratecký náhon, který v minulosti náměstím protékal, ale i na lázně, které se nacházeli v blízkosti mnou navrhovaného prvku.

Novými objekty na náměstí jsou budova obchodního centra, která nahradila současnou budovu z 30.let od architekta Kuby, která je v nevyhovujícím technickém stavu  a bytový dům s obchodním parterem.

Větším zásahem v území je průraz ulice Hybešovy do prostoru Mendlova náměstí.

Ostatní zpracovávané ulice jsem přepracovala ve prospěch chodců, zejména vycentrováním kolejí tramvaje v rámci řezu ulicí a přeřešením jízdních pruhů.Tento postup je patrný zejména na ulici Veletržní, která se z ulice s nevyužitelnou severní stranou mění v městskou třídu spojující prostor náměstí s výstavištěm.

Další řešenou lokalitou je území bývalé továrny „Kras“.Zde jsem se snažila vytvořit klidné místo, zejména pro bydlení, ale zároveň jsem funkce kombinovala tak, aby území nebylo prázdné nikdy během celého dne.

Výchozími aspekty pro tvorbu městských prostor mi byl výhled na Špilberk, limity dané stávající zástavbou, charakter území, vlivy okolní dopravy a zejména snaha o vytvoření kvalitních městských prostor.

Většina objektů má obchodní parter.Bloková zástavba má obchodní parter orientovaný do veřejných prostorů a vnitroblok je vyhrazen pro potřeby svých obyvatel a ozeleněn.Pod objekty a vnitrobloky se nacházejí podzemní garáže, dimenzované na potřeby území.

V této lokalitě vznikla 3 větší a několik menších náměstí.Větší náměstí jsou tvořena novými i stávajícími budovami , z nichž některé dříve sloužily výrobním účelům,a odkazují tak na industriální historii území.Dominantou centrálního náměstí je objekt teplárny s komínem, který je nejvýraznějším výškovým prvkem v okolí, mohlo by se s nadsázkou říci, že bylo pokračováno v historické tradici tvorby náměstí s výškovou dominantou.Náměstí jsou doplněna vodními prvky a městským mobiliářem.

Území Krasu je obklopeno dopravními tahy, uvažovala jsem proto v jižní části bariéru v podobě menšího lineárního obchodního domu se službami a parkovacího domu.V severní části tvoří bariéru nově navržená „podnož“ stávajících panelových domů.

Podlažnost se v současné době pohybuje v rozmezí 3 – 12 NP, nová zástavba je maximálně 7mi podlažní v nitru území, na ulici Veletržní jsem mezeru mezi stávajícími panelovými domy vyplnila 3-mi objekty 12ti,10ti a 8mi podlažními.