Tvoří jeden z nejdůležitějších bodů na mapě Brna. Nebo možná přesněji: Tvoří jeden z nejvíce neuralgických bodů na mapě Brna. Z mnoha důvodů: je dopravním uzlem, který není ideálně řešený. Ční zde nádherná bazilika minor stejně jako nevzhledné (a to i po rekonstrukci) stánky s nepříliš vábným občerstvením. Denně zde proudí davy Brňanů spěchajících do práce nebo do školy, denně se zde povaluje partička bezdomovců… Vítejte na Mendlově náměstí v Brně. Právě jeho možnou lepší podobu hledali účastníci třídenního workshopu pořádaného Fakultou architektury VUT v Brně na sklonku září.
„Cílem akce bylo získání základního přehledu o možnostech tohoto území, který poslouží jako podklad pro městskou část Brno-střed při vytváření celé koncepce řešení této lokality. Právě studentský pohled na věc totiž nemusí být zatížen stereotypy v názorech,“ míní architekt David Mikulášek, jeden z organizátorů workshopu. Akce se zúčastnilo celkem čtrnáct studentů z Fakulty architektury VUT v Brně a tři z Fakulty stavební Vysoké školy báňské v Ostravě, kteří pracovali ve čtyřech týmech pod vedením architektů Luboše Františáka, Vítězslava Nového, Michala Palaščáka a Jana Sochora. Se studenty jejich projekty průběžně konzultovali také Zdeněk Eichler, Ladislav Kuba, Marek Štěpán a Adolf Jebavý.
Z urbanistického hlediska se Mendlovo náměstí nachází dlouhodobě v neutěšeném stavu. Jedná se vlastně o soustavu veřejných ploch využívaných jako dopravní uzel bez jasné formy, a to v jedné z nejdéle osídlených lokalit na území Brna. Dané území, které měli studenti rozpracovat, bylo vymezeno jako prostor v okolí tramvajové smyčky. Důležité bylo také definování vzájemných vazeb mezi určeným územím a plochou celého stávajícího tzv. Mendlova náměstí. „Studenti si tedy v rámci jednotlivých prací přiměřeně rozšířili prostor tak, aby byly vzájemné vazby co nejlépe dokumentovány. Protože stěžejní je a pro tuto lokalitu vždy bude řešení dopravy, pro naše účely se předpokládala alternativa, že ta stávající zůstane víceméně zachována a že nebudou budovány tunely na ulici Úvoz, Pekařská a Pivovarská,“ upřesnil Mikulášek.
Ještě před nedávnem se v souvislosti s Mendlovým náměstím skloňovalo nejčastěji slovo demolice. Studenti se poněkud překvapivě shodli na jiném pohledu. „Zajímavý byl prakticky jednotný názor na to, že by v lokalitě mělo spíše dojít k rozsáhlejší zástavbě,“ upozornil Mikulášek a doplnil: „Všechny práce stávající špalíček uprostřed náměstí zakomponovaly do většího městského bloku.“ Pokud se týká dopravního uspořádání, všechny týmy byly zajedno v tom, že plochy pro dopravu se nemají více rozšiřovat, nutností je jejich optimalizace a spíše zmenšení. Což bude vyžadovat řešení některých dopravních problémů na celoměstské úrovni tak, aby se Mendlovu náměstí odlehčilo. „V prostoru zastávek MHD mezi ulicí Křížová, pivovarem a klášterem došlo v šedesátých letech k tak masivní demolici, že nezůstalo prakticky nic, co by se ještě dalo odstranit. Byla zbourána radnice, říční lázně a mnoho obytných domů. Studenti naopak chtějí dostavbami navrátit území formu a charakter, a vytvořit tak náměstí a ulice, které, kromě toho, že nesou toto označení ve jméně, tak i opravdu vypadají,“ shrnul Mikulášek.
Workshop věnovaný Mendlovu náměstí je ojedinělým ještě z jednoho důvodu. Jedná se totiž o konkrétní výsledek spolupráce mezi Fakultou architektury VUT v Brně s městskou částí Brno-střed. Šlo o vůbec první akci, kterou spolu oba partneři uspořádali na základě dohody uzavřené v dubnu letošního roku. Fakulta architektury tak pokračuje v dlouhodobém konceptu kooperace s místními samosprávami. „Tohle by tedy mohla být zajímavá možnost, jak s Brnem a některou z jeho městských částí spolupracovat aktivněji a v širším časovém horizontu. O dalších společných akcích se v současnosti jedná,“<
Mendlovo náměstí - výsledky workshopu
Aby Mendlovo náměstí bylo opět náměstímTvoří jeden z nejdůležitějších bodů na mapě Brna. Nebo možná přesněji: Tvoří jeden z nejvíce neuralgických bodů na mapě Brna. Z mnoha důvodů: je dopravním uzlem, který není ideálně řešený. Ční zde nádherná bazilika minor stejně jako nevzhledné (a to i po rekonstrukci) stánky s nepříliš vábným občerstvením. Denně zde proudí davy Brňanů spěchajících do práce nebo do školy, denně se zde povaluje partička bezdomovců… Vítejte na Mendlově náměstí v Brně. Právě jeho možnou lepší podobu hledali účastníci třídenního workshopu pořádaného Fakultou architektury VUT v Brně na sklonku září.
„Cílem akce bylo získání základního přehledu o možnostech tohoto území, který poslouží jako podklad pro městskou část Brno-střed při vytváření celé koncepce řešení této lokality. Právě studentský pohled na věc totiž nemusí být zatížen stereotypy v názorech,“ míní architekt David Mikulášek, jeden z organizátorů workshopu. Akce se zúčastnilo celkem čtrnáct studentů z Fakulty architektury VUT v Brně a tři z Fakulty stavební Vysoké školy báňské v Ostravě, kteří pracovali ve čtyřech týmech pod vedením architektů Luboše Františáka, Vítězslava Nového, Michala Palaščáka a Jana Sochora. Se studenty jejich projekty průběžně konzultovali také Zdeněk Eichler, Ladislav Kuba, Marek Štěpán a Adolf Jebavý.
Z urbanistického hlediska se Mendlovo náměstí nachází dlouhodobě v neutěšeném stavu. Jedná se vlastně o soustavu veřejných ploch využívaných jako dopravní uzel bez jasné formy, a to v jedné z nejdéle osídlených lokalit na území Brna. Dané území, které měli studenti rozpracovat, bylo vymezeno jako prostor v okolí tramvajové smyčky. Důležité bylo také definování vzájemných vazeb mezi určeným územím a plochou celého stávajícího tzv. Mendlova náměstí. „Studenti si tedy v rámci jednotlivých prací přiměřeně rozšířili prostor tak, aby byly vzájemné vazby co nejlépe dokumentovány. Protože stěžejní je a pro tuto lokalitu vždy bude řešení dopravy, pro naše účely se předpokládala alternativa, že ta stávající zůstane víceméně zachována a že nebudou budovány tunely na ulici Úvoz, Pekařská a Pivovarská,“ upřesnil Mikulášek.
Ještě před nedávnem se v souvislosti s Mendlovým náměstím skloňovalo nejčastěji slovo demolice. Studenti se poněkud překvapivě shodli na jiném pohledu. „Zajímavý byl prakticky jednotný názor na to, že by v lokalitě mělo spíše dojít k rozsáhlejší zástavbě,“ upozornil Mikulášek a doplnil: „Všechny práce stávající špalíček uprostřed náměstí zakomponovaly do většího městského bloku.“ Pokud se týká dopravního uspořádání, všechny týmy byly zajedno v tom, že plochy pro dopravu se nemají více rozšiřovat, nutností je jejich optimalizace a spíše zmenšení. Což bude vyžadovat řešení některých dopravních problémů na celoměstské úrovni tak, aby se Mendlovu náměstí odlehčilo. „V prostoru zastávek MHD mezi ulicí Křížová, pivovarem a klášterem došlo v šedesátých letech k tak masivní demolici, že nezůstalo prakticky nic, co by se ještě dalo odstranit. Byla zbourána radnice, říční lázně a mnoho obytných domů. Studenti naopak chtějí dostavbami navrátit území formu a charakter, a vytvořit tak náměstí a ulice, které, kromě toho, že nesou toto označení ve jméně, tak i opravdu vypadají,“ shrnul Mikulášek.
Workshop věnovaný Mendlovu náměstí je ojedinělým ještě z jednoho důvodu. Jedná se totiž o konkrétní výsledek spolupráce mezi Fakultou architektury VUT v Brně s městskou částí Brno-střed. Šlo o vůbec první akci, kterou spolu oba partneři uspořádali na základě dohody uzavřené v dubnu letošního roku. Fakulta architektury tak pokračuje v dlouhodobém konceptu kooperace s místními samosprávami. „Tohle by tedy mohla být zajímavá možnost, jak s Brnem a některou z jeho městských částí spolupracovat aktivněji a v širším časovém horizontu. O dalších společných akcích se v současnosti jedná,“<
Vložil | Šmídek Petr, MgA. Ing.arch. PhD. |
---|---|
Vloženo dne |